Spannende jeugdzeilwedstrijden op Afgedamde Maas!

Bijgewerkt op: 27 nov. 2018

Op zondag 16 september organiseerde Watersportvereniging Woudrichem samen met Watersportvereniging De Merwede uit Gorinchem wederom de Q-cup.

De Q-cup is een regionale zeilwedstrijd waarbij kinderen op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met wedstrijdzeilen. De Q-cup is een landelijk initiatief van het Watersportverbond.

De Q-cup Woudrichem speelde zich af in en rond de haven van Watersportvereniging Woudrichem aan de Schapendam. Het was op de Afgedamde Maas een drukte van belang. Maar liefst 52 kinderen deden mee, een absoluut record. De deelnemers waren verdeeld over twee klassen: de talenten klasse (beginners die al wel kunnen zeilen) en de toppers klasse (gevorderden). De kinderen konden gebruik maken van de tientallen optimisten die WSV Woudrichem, WV De Merwede en het Watersportverbond beschikbaar stelden.

De omstandigheden waren ideaal: zon en wind. Doordat de wind gedurende de dag ook nog wat varieerde in sterkte, maakte het niet uit of iemand jong en licht was of al wat ouder en zwaarder. Iedereen maakte kans op de beker. In totaal zijn 12 wedstrijden gevaren, waaraan telkens tussen de 20 en 30 kinderen deelnamen. Lange tijd bleef onbeslist wie met de prijzen naar huis zou gaan, maar aan het eind van de dag waren dan toch de winnaars bekend. In de talenten klasse hebben gewonnen: (1) Jasmijn Peterse, (2) Thijmen van Kastel en (3) Floortje Warnink. In de toppers klasse hebben gewonnen: (1) Hidde Stok, (2) Nicky Brouwer en (3) Thijs Wiesenekker.

De Q-cup was een groot succes. De sfeer op het water en op de wal was geweldig. Behalve de kinderen hebben ook de vele toeschouwers langs de waterkant genoten. Waarschijnlijk wordt volgend jaar weer een Q-cup in Woudrichem georganiseerd.