St. Ayles skiff

Het Schots visserijmuseum in Anstruther wilde in 2009 meer activiteiten in het museum en op het water. Op de museum werf moesten weer scheepjes worden gebouwd en net als vroeger zouden er roeiwedstrijden tussen de kustdorpen op zee gehouden moeten worden met eigengebouwde sloepjes. Op basis van een oude vissersboot, de ‘Fair Isle Yaol’ is een nieuwe overnaadse zeewaardige roeisloep voor 4 roeiers en een stuurman ontworpen, de St. Ayles Skiff.

​

Een betaalbaar zelfbouwpakket van hechthout met vastgestelde maten. Hiermee wordt het gemeenschapsleven in de dorpen versterkt. Samen bouwen, samen roeien en samen onderhouden. Het sloeg aan. In minder dan 10 jaar tijd werden er meer dan 300 boten gebouwd in Schotland, Engeland, Ierland de VS, Australië en ook in Nederland. Als overkoepelende organisatie voor wedstrijden en klasse bescherming is de ‘Scottish Coastal Rowing Assiociation’ opgericht.

​

WSV Woudrichem was de eerste op vaste wal Europa die het St Ayles Skiff roeien omarmde. Onze WSV heeft ondertussen 4 St Ayles Skiffs in de vaart en de 5e in aanbouw. Eind 2020 is de DARA (Dutch St Ayles Rowing Association) opgericht. Dit is de landelijk overkoepelende belangenorganisatie voor alle verenigingen, clubs en (vrienden)groepen die een St Ayles skiff ter beschikking hebben. De DARA beheert het NL scheepsregister en geeft volgnummers uit. Het bewaakt de klasse reglementen. De DARA kan ook wedstrijden organiseren zoals NK en WK in 2022. Ook voor adviezen en ondersteuning bij bouwprojecten kunnen bouwers en roeiers bij DARA terecht. Kijk hier eens voor een mooie verzameling foto's van de afgelopen jaren.

​

De gemeente Altena heeft het Community Rowing omarmd en faciliteert door middel van het St Ayles Skiff project de onderlinge samenhang in alle kernen door gezamenlijk te bouwen en onderlinge wedstrijden te organiseren. WSV Woudrichem bouwt de Woerkumse Skiff voor de “Altena Regatta”.

IMG_1390_BS-WM.jpg