Havengids

Voorwoord

Beste watersporter,

Hier is de nieuwe digitale havengids van Watersportvereniging Woudrichem. In deze gids treft u informatie aan over onze haven en onze vestingstad Woudrichem. Onze verenigingshaven is een prima locatie om vanuit hier de omgeving te verkennen. Of u nu naar slot Loevestein wilt, Woudrichem cultureel wilt bezoeken of vooral op zoek bent naar de culinaire kwaliteiten, u kunt bij ons terecht. Ook voor de fervente watersporter is er voldoende ruimte, van supboarden op de Afgedamde Maas, roeien of zeilen op de omliggende rivieren tot een trektocht door de Biesbosch, alles is mogelijk. Onze havenmeesters kunnen u daarover meer vertellen en van de nodige informatie voorzien.

​

In 2021 vieren wij ons jubileum: het 50 jarig bestaan van de vereniging. Opgericht op 1 januari 1971 en begonnen met enkele bootjes zijn we nu uitgegroeid naar een volwaardige watersportvereniging. De haven telt momenteel zo’n 135 ligplaatshouders, 50 (jeugd-) zeilers en 160 roeiers. De zeilers krijgen les in Optimisten, Lasers en kielboten. De roeiers roeien voornamelijk in één van de 5 zelfgemaakte St. Ayles Skiffs. Dit is een speciaal ontwikkelde houten roeisloep voor 4 roeiers met een stuurman/vrouw en nog een plaats voor een passagier.

​

Recent is onze haven uitgediept, zijn er extra steigers bijgekomen en is de algehele aankleding verder verbeterd. En uiteraard prijzen we ons eigen clubhuis De Arkade aan. Voor een versnapering, kopje koffie/thee of iets sterkers, u bent van harte welkom. Zittend op ons terras met uitzicht over de uiterwaarden is het daar prima vertoeven.

Het bestuur wenst u een aangenaam verblijf toe in onze verenigingshaven.

Met sportieve groet,

Haven

Goedendag, ik zal me even voorstellen, ik ben Arjan Stuij, havencommissaris van WSV Woudrichem.

​

Onze haven telt ongeveer 120 vaste plaatsen en een wisselend aantal passantenplaatsen. U kunt als passant zowel ‘s zomers als ‘s winters bij ons terecht. Onze haven is onlangs gebaggerd, de steigers zijn goed bereikbaar. We hebben een grote meldsteiger direct in de havenmonding en we zijn trots op onze Blauwe Vlag certificatie. U bent van harte welkom en ik wens u een prettig verblijf in onze mooie haven!

De havenmeester kunt u bereiken op telefoonnummer 06 10 701 762

Goed om te weten:

• U kunt een verlengslang voor water lenen bij de havenmeester.

• Voor het doen van boodschappen staan 2 fietsen tot uw beschikking. De sleutels kunt u ophalen bij de havenmeester.

• De afvalcontainers vindt u in het schuurtje op het hellingterrein.

Arkade

Een clubgebouw om trots op te zijn!

​

U bent van harte uitgenodigd in de Arkade, ons mooie clubhuis, voor een hapje en een drankje. Het fantastisch uitzicht over de Maas en in de verte Slot Loevestein krijgt u er gratis bij..

Boodschappen

In Woudrichem vindt u alle noodzakelijke en wat minder noodzakelijke 😉winkels. De supermarkten, dokterspost en andere winkels zijn lopend en op de fiets goed te bereiken. In de vesting zijn verschillende restaurants en een ijssalon en natuurlijk kunt u een drankje drinken in onze eigen Arkade.

Belangrijke telefoonnummers:

• Alarmnummer algemeen                  112

• Politie algemeen                             0900 8844

• Huisartsenpraktijk                           0183 304 424

• Dierenarts                                      0183 302 500

• Tandarts                                         0183 301 316

Toeristische  informatie

Woudrichem en de omgeving heeft veel moois te bieden. In de oude vesting van Woudrichem kunt een leuke stadswandeling maken maar ook de uiterwaarden langs de Merwede of het Munnikenland aan de overkant bij Slot Loevestein zijn prachtig. Ga het gerust allemaal ontdekken!

In de hal van ons clubhuis liggen diverse folders en hieronder staan een aantal websites waar u een fiets- of wandeltocht kunt vinden. Maar u kunt ook een wandeling door Woudrichem met een stadsgids afspreken of de pont nemen naar Gorinchem of het voetveer naar Slot Loevestein.

Biesboschlinie

Nieuwe Hollandse Waterlinie

Stadsgidsengilde

Visserijmuseum

Riveer

Voetveer Woudrichem

Korenmolen Nooit Gedagt

Jeugdzeilen

Sinds 2007 kunnen kinderen bij ons leren zeilen. Als je 8 jaar bent, kan je starten in een Optimist. Wie na een paar jaar de smaak echt te pakken heeft, kan doorgroeien in een Laser Pico of Laser-2: spectaculaire tweemansboten. Of je stroomt door naar de kielboten: grotere open zeilboten waar je met drie of vier kinderen tegelijk in vaart, samen met een instructeur.

Ook als je nog geen ervaring hebt, kan je (in overleg) vanaf ongeveer 12 jaar instromen bij de Lasers of de kielboten.

De zeillessen worden gegeven op zondagochtenden van begin juni tot begin oktober, met een tussenstop in de zomervakantie. Aan het einde van de zomervakantie is er een zeilkamp, vaak samen met de zeilverenigingen in de omgeving: super gezellig!

Roeien

Watersportvereniging Woudrichem heeft een actieve roeivereniging van circa 160 leden. Het ledental groeit gestaag verder. Er wordt geroeid in St. Ayles Skiffs, waarvan de vereniging er meerdere tot haar beschikking heeft. Onze roeiers kunnen zowel recreatief als competitief roeien in binnen- en buitenland. Kennismaken met roeien? Meld je aan via de website. Je wordt dan uitgenodigd voor een introductieles.