Wat gebeurt er bij het Jeugdzeilen?

Het Jeugdzeilen binnen de WSV Woudrichem is enorm populair; vorig jaar hebben we met ongeveer 40 kinderen gezeild. Voor corona zelfs met 55 kinderen.

​

De kinderen komen uit de hele regio, de meesten uit het Land van Altena, maar sommigen ook van daarbuiten. In een flink aantal gevallen gaat het om (klein)kinderen van ligplaatshouders uit de jachthaven of van roeiers, maar ook kinderen van wie de ouders geen lid zijn, melden zich, vaak door mond-en-mond reclame, in grote getale aan. Kijk ook op Facebook voor een impressie van het jeugdzeilen!

De les bestaat altijd uit een combinatie van theorie en praktijk, waarbij plezier op en rond het water voor ons heel belangrijk is.

​

De lessen duren ongeveer 1,5 uur en worden gegeven tussen 9.00 en 13.30 uur. Deelnemers worden ingedeeld op niveau. Hoe laat welke groep zeilt is mede afhankelijk van het aantal deelnemers. Precieze lestijden worden daarom later nog bekend gemaakt.

De lesdata voor het zeilseizoen 2023 zijn:

• Zwembadles op vrijdag 2 juni van 19 tot 20:30 uur – in Aqua Altena (onder voorbehoud van beschikbaarheid zwembad); verplicht voor beginnende kinderen (Optimist CWO1)

• Lessen vóór de vakantie: op zondag 4, 11, 18 en 25 juni en 2 juli

• Zeilkamp: weekend van 19 en 20 augustus

• Lessen na de vakantie: op zondag 27 augustus, 3, 10, 17 en 24 september (diploma-les).

Let op dat er voor de laatste les waarschijnlijk een aangepast tijdschema zal gelden: we willen dan met z’n allen op een ludieke manier afsluiten.

Hulp van ouders
De lessen worden gegeven door vrijwilligers van WSV Woudrichem. De instructeurs zijn veelal ouders van (oud-)deelnemers aan het Jeugdzeilen. We zijn altijd op zoek naar nieuwe instructeurs of enthousiaste ouders die op een of andere manier een bijdrage willen leveren aan het Jeugdzeilen. Voor nieuwe instructeurs bekijken we of we weer een instructeurscursus kunnen organiseren die opleidt tot CWO bevoegd (jeugd)zeilinstructeur.

Naast deze lessen doen we mogelijk ook nog mee, op vrijwillige basis, aan wedstrijden in of met de jeugdzeilverenigingen van Gorinchem en Wijk en Aalburg.