Onze aansprakelijkheidsverzekering

Bijgewerkt op: 4 mrt. 2021

Zoals veel verenigingen heeft ook onze vereniging een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Er is een, door de verzekering opgelegde, polisvoorwaarde die gaat over het dragen van een reddingsvest.

In de polisvoorwaarden is opgenomen dat alleen aanspraak op de verzekering gemaakt kan worden als ‘cursisten en instructeurs’ een reddingsvest dragen. Het is goed te weten dat zo'n voorwaarde inmiddels door alle verzekeraars wordt gehanteerd.

Naar aanleiding van deze polisvoorwaarde is in het WSV bestuur gesproken over hoe we om willen gaan met aansprakelijkheid in relatie tot het dragen van reddingsvesten tijdens het roeien’. We hebben het onder andere gehad over de risico's voor de vereniging en over ‘eigen verantwoordelijkheid’ versus ‘verplichten’.

We hebben besloten dat het dragen van een reddingsvest voor volwassenen (18 jaar en ouder) een persoonlijke keuze is. Aan die keuze zijn consequenties verbonden. Als je een reddingsvest draagt val je binnen de polisvoorwaarde zoals hierboven beschreven en kan in principe aanspraak worden gemaakt op de verzekering. Kies je er echter voor om geen reddingsvest te dragen, dan is er geen dekking onder de aansprakelijkheidsverzekering en zie je af van de mogelijkheid om de vereniging aansprakelijk te stellen voor eventuele schade.

Voor jongeren tot en met 17 jaar hebben we besloten dat het dragen van een reddingsvest per direct verplicht wordt. Zij en hun ouders/verzorgers worden nog per brief ingelicht.

Mocht je vragen hebben dan kun je contact opnemen met de roeicommissaris; Marco Visser