Great River Race – Londen – 8 september 2018

Bijgewerkt op: 27 nov. 2018

Op zaterdag 8 september werd de 31e editie van de Londen Great River Race gehouden. Met 320 inschrijvingen en 2400 deelnemers van over de hele wereld is dit wel dé race binnen Europa voor traditionele roeiboten. WSV Woudrichem heeft zich de afgelopen jaren bewezen als geduchte strijder als het gaat om het eindklassement in de verschillende klasse. Al drie keer is de trofee voor snelste St. Ayles Skiff binnen gehaald. Maar het hoogtepunt was vorig jaar in de vorm van de eerste prijs in de Overall Mix klasse en een 5e plaats in het Overall klassement. Toch blijft ook bij dit evenement het sociale aspect de boventoon voeren. De voorbereidingen, een lang weekend met clubleden op pad en de contacten met de roeiers op de camping en in de feesttent maken het een onvergetelijke ervaring.

Dit jaar zijn we met maar liefst 4 teams de Noordzee overgestoken. Na maanden van fanatieke voorbereiding waren de verwachtingen weer hoog gespannen. Voor het eerst werd de 3-traps trailer ingezet en kreeg de G&G4 haar maidentrip naar het Verenigde Koninkrijk.

Er was ingeschreven op de volgende klasse:

• Jeugd U18 met aan boord; Marleen, Zaīda, Maarten, Redmer, Toine en William (G&G1)

• Dames +40 met aan boord; Barbera, Jenneke, Linda, Nelleke, Truus en Wieneke (G&G4)

• Heren open met aan boord; Boris, Frans, Jan vdH, Marco, Martin en Pascal (G&G2)

• Heren 40+ met aan boord; Alfred, Emiel, Erik, Izak, Stefan en Thijs (G&G3)

Via Calais, Dover en het afleveren van de skiffs op de startlocatie midden in hartje Londen, verzamelde iedereen zich rondom de partytenten op de camping die vlakbij de finishlocatie ligt. Na het opzetten van de tenten werden we getrakteerd op een heerlijke pastamaaltijd, bereid volgens authentiek Italiaans recept. Na deze laatste koolhydraten-boost dook iedereen al vroeg onder de wol want om vijf uur zou de wekker weer aflopen.

Om zes uur kropen we nog half slapend de bekende dubbeldekkers in die ons een uur later afleverde op de startlocatie, de Millwall Dock, hartje Londen. Na de laatste voorbereidingen getroffen te hebben werden de boten te water gelaten en verzamelden de 320 deelnemers zich voor de startlijn. Op indeling van handicap werden de verschillende klasse na voren geroepen en kregen zij het startschot voor een tocht van ruim 33 kilometer. Weliswaar met de stroom in de kont maar met flink wat wind tegen was het de eerste 10 kilometer flink “stoempen” door de golven.

Aangemoedigd door de meegereisde supporters vanaf een volgschip knalden de Woerkumse skiffs weer als een speer door het water. Zo snel zelfs dat na 2 uur racen onze G&G3 voorop lag in het hele deelnemersveld. Een plaats die ze vlak voor de finish moesten afstaan aan een Cornish Pilot Gig en een Hawaiian Outrigger. Vlak daarachter finishte de G&G2 die zich daarmee ook verzekerde van een topnotering door als 13e de lijn te passeren. Een klein kwartiertje later finishten de dames op een 67e plaats gevolgd door de jeugd die het ook uitstekend deden met een 97e plaats in het overall klassement.

Na het laden van de boten op de trailers en een warme douche steeg de spanning in afwachting van de prijsuitreiking.

Wat zou de uitslag zijn in klasse waar we op ingeschreven hadden?

 Jeugd U18 > EZWTD (Een Zeil Was Te Duur) > 3e

 Dames 40+ > Ooit Blond > 3e

 Heren open > Frans & his Wild RoWmance > 9e

 Heren 40+ > Half Man – Half Machine > 1e

Stuk voor stuk topprestaties in dit deelnemersveld.

Helaas is er bij de organisatie iets mis gegaan waardoor de G&G3 niet was ingedeeld in de 40+ categorie. Tijdens dit schrijven wordt er nog druk gecommuniceerd met de organisatie over deze fout, wellicht met als resultaat dat die beker toch nog naar de Arkade komt.

Gelukkig was er nog de klasse “Four oared”. De klasse waar maar liefst 166 inschrijvingen voor waren aangemeld en waar onze skiffs uiteraard ook onder vallen. Hierin was de G&G3 ook de snelste en mochten zij alsnog een beker in ontvangst nemen.

Tot slot was er nog de uitreiking voor de snelste St. Ayles Skiff, die wederom dit jaar werd meegenomen naar Woudrichem. Tijdens de uitreiking werden andere, voornamelijk Schotse, St. Ayles Skiff deelnemers aangemoedigd om volgend jaar nog harder te trainen “to finally beat those bloody Dutchmen”! Met een vette knipoog naar de trotse Woerkummers.

Misschien dat dit verslag doet denken dat je alleen maar aan de GRR kan meedoen als je fanatiek traint en je volledig het leplazerus wilt roeien. Het tegendeel is waar. Als je een geweldig evenement wilt mee maken, roeiend over de River Thames, onder de Westminster Bridge, langs de Houses of Parlements en de Big Ben en die combinatie je kippenvel bezorgd dan moet je zeker overwegen om volgend jaar mee te gaan. Uiteraard is een basisconditie wel een vereiste maar het blijft een geweldig club-evenement die voor iedere roeier geschikt is om mee te doen en eigenlijk op je Roei-Bucket-list moet staan!

Tot slot nog een paar bedankjes:

• Martin K en Kees vV voor jullie logistieke en mentale ondersteuning. Perfect!!!

• Marco en Martin K voor al die trainingsuren met jullie teams.

• Joan en andere Marco voor hand en spandiensten tijdens de trip.

• Sylvia en Pascal voor de fantastische maaltijd.

• Frans voor de communicatie en organisatie. Was weer TOP!!!

• En alle roeiers en roeisters van WSV

Woudrichem voor wederom een onvergetelijke ervaring!

Door Thijs Arisz