Jeugdzeilen 2020

2020 werd door corona ook voor het Jeugdzeilen een heel ander jaar dan anders. Met minder kinderen en zonder zeilkamp, maar met wel veel pret en mooi weer en… drie gloednieuwe Lasers Pico’s!

Om maar met dat laatste te beginnen: naast optimisten en kielboten zijn we dit jaar voor het eerst ook gaan varen met Laser Pico’s. De nieuwe boten zijn gesponsord door Sofietex uit Werkendam. De nieuwe klasse is een groot succes. De Lasers zijn de perfecte overgang tussen de eenpersoons optimisten en meerpersoons kielboten. Zeilen in een Laser Pico is uitdagend en fun. Geen wonder dat de boten enorm populair zijn bij de kinderen. Sofietex: bedankt!

En dan het zeilseizoen. De start was moeizaam. Lange tijd was onduidelijk of we überhaupt in groepsverband het water op zouden kunnen. Uiteindelijk kwam er groen licht. Wel werd vanuit het Watersportverbond aangeraden om geen lessen te geven aan kinderen die nog niet eerder hebben gezeild. Reden: omdat zij meer begeleiding nodig hebben lukt het niet om de 1,5 meter afstand te bewaren. Wij hebben dit advies overgenomen, en zijn alleen gaan varen met meer ervaren kinderen. Dat betekende ook dat de zwembadles in AquaAltena, de traditionele aftrap van ons zeilseizoen, dit jaar niet doorging. Verder konden ook de kielboten met de oudere jeugd niet gelijk het water op. Pas na de zomervakantie – toen de regels weer waren versoepeld – zijn ook die nog een half seizoen gaan varen. Het zeilkamp is noodgedwongen helemaal afgelast. Wat wel meezat was het weer. Er was op de zondagen ruim voldoende wind en zon. En dus veel blije gezichten op het water. Aan het eind van de zomervakantie hebben we in Wijk en Aalburg meegedaan aan een grote zeilwedstrijd. De wedstrijd was perfect georganiseerd door WZV Trident. Dat we op de weg terug naar Woudrichem bijna een wiel van een van de trailers verloren omdat de bouten niet goed waren aangedraaid mocht de pret niet drukken. Met een setje nieuwe bouten was ook dat probleem weer snel opgelost.

Het was dit jaar ook regelmatig feest op de haven. Liefst drie zeilinstructeurs werden dit jaar 50. Half oktober zat het seizoen er voor ons weer op. Alle kinderen hebben hun diploma’s en vorderingenstaten inmiddels in ontvangst mogen nemen. Normaal gesproken zouden we als afsluiting nog de Blauwe Wimpel zeilwedstrijd bij WV De Merwede in Gorinchem varen, maar ook die kon dit jaar door corona niet doorgaan. We hopen dat volgend jaar weer normaal zal zijn. Maar voor nu zijn we vooral blij dat we toch nog het water op konden en veel kinderen plezier hebben kunnen bezorgen. Dat is goed gelukt, mede dankzij de nieuwe Laser Pico’s. We gaan nu weer in winterslaap. Tot volgend jaar mei/juni. Aanmelden voor de zeillessen is al mogelijk (via de website) .

De jeugdzeilcommissie: Robert Brouwer (coördinator), Tycho Brouwer, Jelle de Bruijn, Ernst Geluk, Rini Hoeke, Ronald Jansen, Mark Klopstra, Gerben-Jan Kuiper, Hugo v/d Meijden, Boaz Ruis, Theo van Sprang, Léon Stok, Mark Verspui en Kees van Vugt.

PS: We zijn altijd op zoek naar versterking van de jeugdzeilcommissie. Bij Robert Brouwer en Léon Stok kun je hierover meer informatie krijgen (zoals tijdsbeslag of instructeursopleiding). Verder zijn we op zoek naar (sponsoren voor) een nieuwe kielboot voor het jeugdzeilen.