Herfsttocht WSW 2019 door de ogen van een “gastroeier”.

Het begon voor mij allemaal enkele weken geleden met een telefoontje van Kees van Vugt. Of ik mee wilde roeien op zaterdag 26 oktober met een toertocht van Wamel naar Woudrichem en oh ja, of “we de Dwarsbongel uit Heusden mochten lenen” want er waren al meer dan 30 deelnemers. Nu is Kees één van de zeldzame mannen waar ik geen “Nee” tegen kan zeggen dus…….

Meteen daarna mijn geplande tenniswedstrijd afgezegd en roeimaatje Dirk de Vroome (onze onmisbare scheepstimmerman) gevraagd om het beschadigde roer van een nieuwe helmstok te voorzien. Want voor veilig roeien op de drukbevaren Waal is een behoorlijke roeruitslag aan beide kanten een vereiste en met de noodhelmstok kon dit maar naar één kant zoals we al hadden opgemerkt bij de overtocht van Heusden naar Woudrichem de zondag ervoor. Vrijdagmiddag was het roer net op tijd gereed en kon de checklist verder afgewerkt worden: auto met trekhaak, tweede kentekenplaat voor de trailer van de WSW, Nederlandse vlag, zwemvest, extra droge kleding……

Zaterdagmorgen bij de Arkade al snel kennisgemaakt met Arie Schreuders die fantastisch meehielp met het monteren van de elektrische kabel voor de geleende trailer en oeps…..spanband vergeten……gelukkig was daar Martin Kok al druk in de weer en die hielp mij uit de brand.

Uiteindelijk als één na laatste met de trailer vertrokken richting Wamel want samen met Arie nog even gewacht op een “achterzeiler” die zich verslapen had en na 40 km over de weg bij het beginpunt in Wamel aangekomen waar de 7 St. Ayles skiffs op het strandje voor een uniek plaatje zorgden.

Zoals al voorspeld was het behoorlijk zonnig maar stond er wel een stevige ZW tegenwind en dat zorgde met de stroom mee voor steile korte golven. Onze gezellige roeiploeg van Arie, Gerla, Jasper, Olivier, Madeleine en de “gastroeier” ging ondanks de natte voeten bij de tewaterlating vol goede moed van start.

Meteen werd al duidelijk dat de drukke binnenvaart op de Waal een extra uitdaging voor roergangers en roeiers opleverde dus was het maar goed dat Martin vanuit de rib voortdurend niet mis te verstane aanwijzingen riep naar de boten. Elke 20 minuten wisselden wij op twee posities van roeiers en daardoor was het voor ons allemaal goed vol te houden al viel wel meteen op dat Arie op slag het meest fanatiek was en de boot dan ook sneller liep. Na ruim 2 uur “pittig” doorroeien kwamen we bij een strandje nabij Zaltbommel aan en konden we na een korte wandeling door de weilanden in een halfopen kas genieten van koffie/thee met heerlijk gebak verzorgd door Simon Fust van Bommels Bakhuys. Ook bij deze tussenstop weer met enige enthousiaste deelnemers kennisgemaakt.

Er volgde nog een groepsfotomoment met medeorganisator Stefan als regisseur:

“We kijken allemaal naar de toren” en toen de laatste deelnemer luid toegejuicht uit de Dixie wc kwam nogmaals: “We kijken allemaal naar de toren”…….

De stemming zat er na deze welkome onderbreking bij onze ploeg weer prima in en wij waren dan ook als eerste weer te water voor de laatste 20 km naar Woudrichem.

Al snel bleken er drie andere teams niet van plan om ons de koppositie te gunnen en dit leverde weer fraaie beelden op van enkele St. Ayles skiffs vlak bij elkaar.

Uiteindelijk kwam onze boot aan het eind van de middag als derde bij de WSW aan want ook al is het geen wedstrijd maar een toertocht en zijn er zeker deelnemers die liever zien dat de gehele St. Ayles vloot bij elkaar blijft, toch zal er altijd een neiging tot inhalen blijven want het voorbij roeien van een andere boot geeft fanatieke roeiers een extra kick.

Na het afmeren van alle teams bracht Stefan de chauffeurs die hun auto nog in Wamel hadden staan weer keurig terug bij hun wagens en deze fantastische dag werd door mij afgesloten met een dik verdiend biertje voor Arie, een heerlijk bord goulash van Linda voor de gastroeier en nog een leuk gesprek in de Arkade met diverse deelnemers en vrijwilligers.

Hans Fiedeldeij (de gastroeier uit Heusden)