Geslaagd jeugdzeilseizoen!

Schuimkoppen op het water verraden dat het (jeugd)zeilseizoen 2019 langzaamaan weer ten einde loopt. We kijken terug op een geslaagd jaar waarin weer ruim 50 kinderen via onze vereniging zeilles hebben gehad. Er is gevaren in optimisten en kielboten. Omdat de groep kielboot-kinderen dit jaar groter was dan ooit tevoren, leek het er aan het begin van het seizoen even op dat we niet genoeg boten zouden hebben. Doordat we boten van leden mochten lenen kwam het toch nog goed. Wel zullen we voor volgend jaar op zoek moeten naar een meer structurele oplossing. Dus als u nog sponsors weet voor de aanschaf van een kielboot houden we ons van harte aanbevolen...

Zondag 6 oktober was de laatste les, en zijn de diploma’s en vorderingenstaten uitgereikt. Dat is elk jaar weer een feestelijk moment, waarbij behalve ouders ook broertjes, zusjes, vriendjes, vriendinnetjes, opa’s en oma’s etc. aanwezig zijn. Traditiegetrouw mochten de kinderen eerst met hun pappa of mamma samen in de boot, om te laten zien wat ze allemaal hebben geleerd. Ouders kregen dus les van kinderen.

Behalve de wekelijkse zeillessen waren er nog meer activiteiten. Zo was er het kamp in het eerste weekend na de zomervakantie, en de Q-cup eind september. De Q-cup is een zeilwedstrijd die we samen met WV De Merwede (Gorinchem) en het Watersportverbond organiseren voor beginnende wedstrijdzeilers. De Q-cup in Woudrichem is met ruim 40 deelnemers zelfs de grootste van Nederland. Op onze facebook pagina (Jeugdzeilen Woudrichem) staat een prachtig filmpje van de Q-cup (en van het kamp). Daar staan ook heel veel foto’s van het afgelopen seizoen.

Nog even en dan zal het op de zondagen weer rustig zijn in de haven. Het jeugdzeilteam gaat in diepe winterslaap. Op zondag 13 oktober staat nog een allerlaatste activiteit op het programma: de Blauwe Wimpel zeilwedstrijd in Gorinchem. Maar daarna is het echt gedaan. De winter gaan we gebruiken om onderhoud te plegen aan de vloot, te werken aan onze eigen (intructeurs)vaardigheden, en na te denken over de invulling van het komende seizoen. Zo hebben we vergevorderde plannen om volgend jaar ook les te gaan geven in snelle zwaardboten (Lasers), met name gericht op gevorderde, wat oudere jeugd. De eerste twee Lasers-2 zijn daarvoor al beschikbaar gesteld. Verder zullen we deze winter extra aandacht geven aan de werving van nieuwe kinderen. We hadden dit jaar namelijk iets minder aanmeldingen van de jongste zeilers (optimist CWO 1), terwijl die uiteindelijk wel de basis zijn. Deze winter willen we op basisscholen in een centrale ruimte een opgetuigde Optimist met informatiebord neerzetten, om nieuwe kinderen te werven. Dus mocht u goede contacten hebben op een basisschool om te kunnen regelen dat daar t.z.t. een weekje een Optimist mag staan, laat ons dat dan even weten.

Tot volgend voorjaar!

Het team Jeugdzeilen Woudrichem: Gerben-Jan Kuiper, Kees van Vugt, Rini Hoeke, Susanne Tiel en junior instructeurs Wessel, Thijmen en Hidde; Robert Brouwer, Hugo van der Meijden, Jelle de Bruijn, Mark Verspui, Mark Klopstra, Maarten Crezee, Ronald Janssen, Nin Lalleman, Tycho Brouwer, Stan Hoeke, Léon Stok, Theo van Sprang, Boaz Ruis, Martin Bakker, Linda Hoeke plus al degenen die zijn ingevallen, hebben meegeholpen etc!