Afspraken over boten en roeislots

Bijgewerkt op: 18 nov. 2019

Het aantal leden van onze roeivereniging is enorm gegroeid de afgelopen jaren. De boten worden door de roeileden gebruikt om recreatief te roeien, om te trainen en om prestaties neer te zetten. We hebben geen regels voor het gebruik van het aantal roeisloten en de tijden, omdat dit geen issue was. Door de groei van de vereniging en het intensieve gebruik van de roeiboten ontkomen we er niet aan om nu toch een aantal regels in te voeren. Daarom volgen hieronder een paar definities en regels voor het gebruik van boten en tijden.

Team Een team is een samenstelling van roeileden. Het aantal roeileden in een team is bij voorkeur niet meer dan 6 personen. Bij meer dan 6 leden in een team kan door de roeicommissie gevraagd worden om meerdere teams te vormen. De namen van het teamleden en de mutaties in de teamsamenstelling dienen door de baksmeester aan de baksvertegenwoordiger uit de roeicommissie, doorgegeven te worden.

Roeislot Een roeislot is de tijd die in het bootschema aan een team wordt toegekend om gebruik te maken van de toegewezen roeiboot. Een roeislot in de avond (na 18.30) is 1 uur. Het eerste roeiteam van een avond krijgt 15 minuten extra om de boot te water te laten. Het laatste roeiteam van de avond krijgt ook 15 minuten extra om de boot uit het water te halen. Overdag (tot 18.30 uur) en in het weekend kan een roeislot van 1,5 uur afgesproken worden.

Aanvragen van een roeislot Elk team kan maximaal 3 keer per week een slot aanvragen. Voor het aanvragen van een slot geef je een teamnaam en de namen van de roeileden op. Blijvende wijzigingen van de teamsamenstelling worden ook doorgegeven.

Als de mogelijkheid er is in het bootschema kan een team een voorkeur voor een kleur boot aangeven.

Indien er achtereenvolgens 3 keer geen gebruik wordt gemaakt van het roeislot zal de baksmeester de roeicommissie informeren wat de reden is.

Bootschema We gaan een winter- en zomer bootschema invoeren.

De roeicommissie bepaalt wanneer het winter- en zomerschema ingaat en geeft dat aan in de baksmeesterapp en tijdens het baksmeesteroverleg.

Het bootschema is sinds de oprichting ingericht op aanvraag. Om tot een betere bezettingsgraad van de boten te komen, zijn de roeisloten opnieuw ingedeeld. Hierdoor komen er meer roeisloten per avond beschikbaar. Als gevolg hiervan verschuiven een aantal roeisloten met een half uur.

Het eerste winter bootschema wordt bekend gemaakt op het baksmeestersoverleg van 26 november.

Als er zich een onvoorziene situatie voordoet, gaat de baksmeester of roeicommissie in overleg met degene die het bootschema maakt om het bootschema aan te passen.

Als het nodig is stelt de roeicommissie nieuwe regels op zodat het bootschema voor alle roeiers maximaal roeiplezier oplevert.

Namens de roeicommissie,

Leo van Vliet